La poesía de
Caulfield es compleja y multidimensional. Parecería que el punto de partida de
cada poema ha sido un cuadro, una música, el recuerdo de una acción que la
poeta recrea introduciéndo(se) en el elemento motivador de la escritura. Pero
este punto de partida es, justamente, el punto de fuga del poema: Caulfield no
parte de una visión falseada de la memoria –como una parte de la narrativa y de
la poesía postmoderna– sino que, de cuestión en cuestión, avanza y llega hasta la
“gran pregunta” que no admite respuesta: el por qué, a partir de lo cual se
relativiza todo. Y se muestran, así, las contradicciones de nuestro tiempo.
Caulfield’s poetry is complex and multidimensional. It
would seem that the point of departure of each poem has been a painting, a
piece of music that the poet recreates by entering herself into the element
that has motivated the writing. But this point of departure is precisely the
point at which the poem flees: Caulfield
does not begin with a falsified vision of memory – like some Postmodern fiction
and poetry – but instead, she moved from topic to topic toward the “big
question” that has no answer: the answer to the “Why?” that underlies and
relativizes everything. And thus the contradictions of our time are revealed.
------
Carlota Caulfield es autora de doce colecciones de
poesía, libros de crítica literaria, numerosos ensayos y piezas ocasionales
sobre moda. En la actualidad es la W. M. Keck Professor in Creative Writing y
enseña en el Departamento de literaturas y lenguas de Mills College,
California. Entre los títulos de sus poemarios se encuentran Movimientos metálicos para juguetes
abandonados (2003, Primer Premio internacional de poesía Dulce María Loynaz
2002 Poetry Prize), The Book of Giulio
Camillo / El Libro de Giulio Camillo / Il Libro de Giulio Camillo (2003), Quincunce / Quincunx (2004), A Mapmaker’s Diary. Selected Poems
(2007), JJ/CC (2014), y Cuaderno Neumeister / The Neumeister
Notebook (2016). Ticket to Ride.
Essays and Poems (2005), Fashionable.
Una poeta adicta a la moda (2013, also published as Fashionable, a poet’s passion for style, 2016) and Alfabesi (ABCD ario, 2015). Caulfield también ha publicado Ticket to Ride. Essays and Poems (2005),
Fashionable. Una poeta adicta a la moda (2013, Fashionable, a poet’s passion
for style, 2016), y Alfabesi (ABCD ario, 2015).
Carlota
Caulfield’s Los juguetes de Bertrand /
Bertrand’s Toys is a collection that
deserves a reader’s time and thought. What is remarkable in this book is the
playfulness of its imagery and its fervent tone. Hers is a sensuous, attentive
and complex voice. Her poetry is a necessary reading for anyone interested in
the contemporary writing of the Americas.
Carlota Caulfield is the author of twelve books
of poetry as well as volumes of academic criticism, numerous essays, and
occasional pieces about fashion. She is the W. M. Keck Professor in Creative
Writing and professor in the Department of Literatures and Languages, Mills
College, California. Among her poetry titles are Movimientos metálicos para juguetes abandonados (2003, Winner of
the First Dulce María Loynaz 2002 Poetry Prize), The Book of Giulio Camillo / El Libro de Giulio Camillo / Il Libro de
Giulio Camillo (2003), Quincunce /
Quincunx (2004), A Mapmaker’s Diary. Selected
Poems (2007), JJ/CC
(2014), and Cuaderno Neumeister / The
Neumeister Notebook (2016). She is also the author of Ticket to Ride. Essays and Poems (2005), Fashionable. Una poeta adicta a la moda (2013, also published as Fashionable, a poet’s passion for style,
2016) and Alfabesi (ABCD ario, 2015).
La costa catalana
ha acollit colònies d’intel·lectuals cosmopolites que han assolit una
transcendència internacional, com és clarament el cas de Cadaqués, gràcies a la
presència de Salvador Dalí o la família Pitxot, de Tossa de Mar en el període
d’entreguerres, coneguda com la Babel de les Arts, o de Sitges, amb les festes
modernistes de Santiago Rusiñol. Son aquests tres exemples notoris i coneguts als quals caldria afegir ara el
del Vendrell, com un cenacle atractiu d’artistes i creadors, que va tenir una florida primera quan Pau Casals basteix
la Vil·la Casals i una segona en els anys cinquanta i seixanta del segle xx. Aquest llibre il·lustra com va congriar-se aquesta darrera i quins eren els seus protagonistes, amb noms i
cognoms, posant llum a una aventura que es va
desenvolupar amb total discreció i un esperit harmònic amb el territori.
Tot va començar
quan l’escultor Apel·les Fenosa i la seva esposa Nicole compraren una casa a la
vil·la del Vendrell a finals dels anys cinquanta. Els artistes parisencs
somniaven amb la llum del Mediterrani i aspiraven a tenir-hi una residència
d’estiu. Aquesta casa va renovar l’escultura de Fenosa, però també la seva
vida. Com era gran i disposava de moltes habitacions, la idea del matrimoni era
la de compartir-la des del primer instant amb els seus amics, els parisencs i
els catalans. Si inicialment tots eren acollits a la Casa del Portal del
Pardo, finalment, com constata aquest llibre, les cases adquirides per
aquests, eixamplaren el nucli de la colònia internacional i l’expandiren pel
Baix Penedès.
Els primers
convidats varen ser Tristan Tzara, fundador del Dadaisme, els anglesos Patience
Gray i Irving Davis, els artistes japonesos que havien conegut Fenosa a París,
també els russos de Montparnasse, l’escriptor Michel Cournot i Nella Bielski,
Cécile Éluard, filla del poeta Paul Éluard, la pianista Evelyne Dubourg, o la
galerista Henriette Gomès, que va intentar dur al Vendrell la família del
pintor Balthus.
A poc a poc els
amics comencen a comprar cases per estar més a prop de l’escultor, com la
família D’Albis, de les fàbriques de porcellana de Limoges, Ursula Schroeder,
filla del famós psiquiatra Prinzhorn, l’antropòleg Robert Jaulin, l’antiquari i
llibreter Joan Gili, l’escriptor Joan Perucho, el notari Julio Lacambra, els
gravadors Antoni Ollé Pinell i Jaume Pla. Els paisatges de les platges de Sant
Salvador i Comarruga, amb la presència de la Vil·la Casals, Albinyana, Sant
Vicenç de Calders o Masarbonés, esdevindran una extensió de la Casa dels
Fenosa, que aquest llibre descriu, il·lustrat amb fotografies de Nicole Fenosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada